הקיץ מגיע- המדריך המלא לחיות המחמד

הנה בא הקיץ- ואיתו גם שלל הטפילים והסכנות האורבות מעבר לפינה: פרעושים וקרציות, הכשות נחש, התייבשות, מכות חום ועוד. כיצד להגן על חיות המחמד מכל הסכנות האלה, וכיצד לטפל בהן במידה והן נפגעות? כמה עצות וטיפים שיעזרו לכם לעבור את הקיץ בשלום.
Facebook
Twitter
WhatsApp
Telegram
Email

הקיץ מגיע- המדריך המלא לחיות המחמד

 

איך בעלי חיים מתמודדים עם החום? כלבים וחתולים כמעט ולא מזיעים. מסיבה זו, קשה להם להפטר מחום בימים חמים, והם רגישים לחום יותר מאנשים. קצת כמו עם ילדים, תפקידנו הוא לשמור עליהם ובימים חמים להמעיט בפעילות גופנית, לאפשר מקום מוצל או ממוזג, ולוודא שתמיד יש מים טריים בשפע.
מכיוון שכלבים לא מזיעים, הם מאבדים חום לסביבה בשיטה המכונה "הלחתה". זה מה שקורה למשל כשהכלב חוזר מטיול ונושם בפה פתוח עם הלשון בחוץ- כך למעשה הוא מווסת את חום גופו. השיטה בנויה על אוורור מהיר של אזורים עשירים בכלי דם בחלל הפה ובבסיס המח. הנשימה המהירה פועלת כמו מאוורר על האזורים האלה, והדם שעובר בהם מצטנן מעט בדרך למח וכך נשמרת טמפרטורה נמוכה יותר באיבר החיוני ביותר. בנוסף, נגרם אידוי של נוזלים המביא לקרור של הפה ושאר הגוף. מנגנון זה אינו יעיל כמו הזעה, ובעומס חום כבד אינו מספיק לשמירת הגוף בטמפרטורה נורמלית.
תספורת לקיץ- חיונית לקירור! יכולת הגוף לפנות חום לסביבה משתפרת מכיוון שמורידים את שכבת הבידוד של ה פרווה. ויש גם יתרונות נוספים בתספורת לכלב ולחתול לקראת הקיץ: ראשית, קל יותר לטפל בטפילים חיצוניים (פרעושים וקרציות) ללא פרווה ארוכה המאפשרת להם להסתיר את הביצים ומורידה מיעילות חומרי ההדברה. כולנו מכירים גם את תופעת נשירת השיער- בעיה הגוברת בעונת המעבר, ומביאה בין היתר להיווצרות קשרים ו"רסטות" שלא ניתן להתיר אלא רק בגזירהגילוח. נשירת השיער גורמת למטרד בשל השיער הרב המתפזר בבית ובאזור המחיה, ולבעיות הנפוצות בעיקר בקרב חתולים- קשיי תפקוד במערכת העיכול בשל ליקוק ובליעה מוגברים של שיער.
תספורת לא חייבת להיות גילוח מלא של כל השיער, אלא יכולה להיות בהתאם לגזע ולרצון הבעלים. אין כל מניעה לספר כלבים או חתולים, ובהחלט מומלץ לספר את חיות המחמד לקראת הקיץ. יש כלבים שצריכים קצת זמן להתרגל ל"לוק" החדש שלהם, אבל באופן ככלי תספורת מאד משפרת את איכות החיים שלהם בקיץ הישראלי.

מחפשים מספרה לכלבים? לחצו כאן!

החום הזה יכול להיות מסוכן…
מכת חום הוא מצב בו טמפרטורת הגוף עולה בקצב מהיר מיכולת ההתקררות של הגוף. כאשר טמפרטורת הגוף מגיעה ל- 42oC בערך לזמן של יותר ממספר דקות, מערכות הגוף מתחילות לקרוס וזוהי סכנת חיים. כלבים בהחלט יכולים לסבול ממכת חום; רגישים במיוחד כלבים מגזעים גדולים ופעילים כמו גולדן רטריבר ורועה בלגי. גם לכלבים עם אף פחוס כמו בולדוג אנגלי יש רגישות- בגלל בעיות במבנה מערכת הנשימה שיכולות לגרום להתחממות.
הסימנים למכת חום בכלבים הם ריור רב, נשימה מהירה ושטוחה, צבע לשון וחניכיים סגלגל, והתמוטטות. בכל חשד למצב זה, יש לקרר את הכלב מהר ככל האפשר עם שמיכות רטובות ולהגיע לוטרינר באופן מיידי.


בימים חמים עדיף להישאר בפנים

 

הכלב פלויד מתקרר באמצעות הלחתה

בימים חמים עדיף להישאר בפנים


התייבשות-כיצד ניתן למנוע?
מים זמינים וטריים מספיקים לרוב בעלי החיים כדי לשמור על מאזן גוף בריא. בימים חמים כמו בקיץ הישראלי, די במחלה כללית קלה ביותר שתפגע בהרגשה ובדחף לשתות כדי שתגרם התייבשות. התייבשות היא למעשה מצב בו אחוז המים בגוף יורד, ומצב זה עשוי להתקדם עד לסכנת חיים אם אינו מטופל. הסימנים הראשוניים להתייבשות עשויים להיות, דכאון, ירידה בגמישות העור ויובש בריריות הפה. במצבים מתקדמים יותר ניתן להבחין בשקיעה של העיניים, חולשה, ואפאטיה, ואפילו עד כדי השפעה על קצב הלב, חיוורון חמור בריריות וסימנים של מערכת העצבים (רעידות, פרכוסים).
מסיבות אלה, אנו שמים דגש על 2 דברים: מניעה – לדאוג למים טריים וזמינים כל הזמן. וטיפול מוקדם – במידה ונראים סימני מחלה, אפילו קלים ביותר – יש ליצור קשר עם וטרינר כדי להמנע מהתדרדרות מהירה במצב.


טפילי עור- מטרד מגרד
גירודי עור הם התלונה הנפוצה ביותר במרפאה הוטרינרית. בקיץ חיות המחמד שלנו חשופות יותר מתמיד לטפילים הגורמים לגירוד, ובהיעדר טיפול מתאים הם סובלים מכך עד מאוד. פרעושים הם הגורם הנפוץ ביותר לגירוד בכלב ובחתול ולכן חשוב להקפיד על טיפול קבוע מדי חודש באמפולה. מלבד לגירוד לו הפרעושים גורמים, הם הגורם הנפוץ ביותר לגרד אלרגי בחיות המחמד שלנו. אקריות הינן טפילים מיקרוסקופיים החיים על גבי העור, בתוכו ובזקיקי השערה. סוגי האקריות הנפוצים בכלב – דמודקס וסקביאס (האחרון מאוד מגרד וגם עשוי להדביק בני אדם) ובחתול אוטודקטס – אקריות שאוהבות להתיישב באוזניים וליצור גושים שחורים. כדי להיאבק בתופעה, יש לוודא שהטיפול כנגד פרעושים מבוצע ללא רבב, ובמידת הצורך לבצע בדיקות שונות כגון מגרד עורי לזיהוי טפילי עור.

בדיקת עור לחיפוש טפילים בחתול

בדיקת עור לחיפוש טפילים בחתול

 

 


בדיקת עור לחיפוש טפילים בחתול

קרציות אמנם גורמות לפחות תגובות גרוד ואלרגיה, אבל הן מסוכנות מאוד; קרציות עשויות להעביר מחלות לא נעימות, אשר מכונות בשם הכללי "קדחת קרציות". זו המחלה הנפוצה ביותר בארץ בעקבות קרציות, נגרמת ע"י טפיל בשם ארליכיה. טפיל זה פוגע בשורות תאי הדם השונות – ועשוי לגרום לירידה בטסיות הדם (אחראיות לקרישת הדם) ובשל כך לדימומים. שלב המחלה הראשוני עשוי לפעמים להראות כמחלה כללית לא משמעותית במיוחד, אך לטפיל זה מחזור חיים קטלני! לאחר כשבועיים הכלב לכאורה מבריא, ואחרי מספר חודשים המחלה עשויה להתפרץ שוב בצורה כרונית – אשר גורמת לפגיעה אנושה בתפקוד מח העצם. בשלב זה אין טיפול, ולרוב מדובר במחלה סופנית! זו הסיבה בגללה אנו ממליצים לכל כלב שנחשף לקרציות לעבור בדיקת דם לגילוי מוקדם של המחלה בשלב בו היא עדיין ברת טיפול.

נחשים והכשות
עם תחילת העונה החמה, הטבע כולו מתחדש ומתעורר לחיים. יחד עם אנשים וכלבים היוצאים לטייל, יוצאים מהמחילות גם בעלי חיים שעשויים להיות פחות ידידותיים – נחשים. בניגוד לבני אדם המתרחקים ממקור הסכנה, חתולים וכלבים נוטים להשתעשע עם ההפתעה הזוחלת שנגלתה להם- ומוכשים. הנחש הארסי הנפוץ ביותר בארץ הוא הצפע הארץ ישראלי. הצפע אחראי לכ- 95% ממקרי ההכשה בבני אדם ובחיות מחמד. הצפע נפוץ מאזור צפון הנגב ועד החרמון, ונמצא באזורים כפריים בעיקר, אם כי אפשר להיתקל בו לעתים גם באזורים עירוניים.
מקום ההכשה האופייני לכלבים הוא דווקא האף מכיוון שהכלבים נוטים לרחרח כאשר הם סקרנים, ולנסות לתפוס עם הפה את מה שהם רוצים ללכוד. חתולים לעומת זאת זהירים יותר, והמקום האופייני אצלם הוא הרגליים הקדמיות.

 

 

 

 

הכלב מקסי אחרי הכשת נחש

מקסי אחרי הכשת נחש

 


בשלבים הראשונים לאחר ההכשה ישנה נפיחות ובצקת המתפשטות מאזור ההכשה, שטפי דם מקומיים, ולעתים ניתן להבחין בסימני שיני הנחש. אם הבעלים נוכחים בעת ההכשה בדרך כלל ישמעו יללה והכלב יברח מאתר ההכשה. בשלבים מאוחרים יותר ייתכנו נפיחות של הלשון והצוואר, ריור, קשיי נשימה, צליעות במקרי הכשה ברגליים, דימומים באזורי גוף שונים, חולשה ודיכאון.
הכשת נחש היא מקרה חירום ועשויה לגרום למוות, לכן חשוב לשים לב לבעל החיים ולטפל בו בהקדם האפשרי: במידה ונתקלתם במקרה של הכשה, יש להגביל את תנועת הכלב או החתול כדי למנוע מהארס להתפשט, להסיר את הקולר אם ההכשה היא באזור הפנים ולהביא את החיה לוטרינר. במידת האפשר כדאי לראות באיזה נחש מדובר אך בכל מקרה אין להתקרב אל הנחש ולהסתכן בהכשה.
בכל מקרה של הכשה אסור לחתוך את אזור ההכשה, אסור לנסות למצוץ את הארס, ואסור לשים חסם עורקים. חשוב להבין שגם אם הכלב חש בטוב מיד אחרי ההכשה, בתקופה של 24-48 שעות לאחר האירוע עדיין קיים חשש להתדרדרות. רוב הכלבים והחתולים שורדים את ההכשה עם טיפול מתאים ומהיר.

 

 

 

נכתב על ידי בן

נכתב על ידי בן

בן הוא כותב ותיק מהעיר חיפה שמתמחה בכתיבה על בעלי חיים. הוא למד ביולוגיה בתיכון ומאז התעניין מאוד בעולם החי. הוא התחיל לכתוב מאמרים על בעלי חיים בבלוג אישי בתחילת שנת 2000 ומאז פרסם מאמרים רבים. חובב גלישה, NBA והבעלים של סאני - גולדן רטריבר חייכני.

מוצרים מובילים

עוד מאמרים בנושא

תוכי קקדו הרוקד לצלילי הבקסרטיט בויז

מוצרים פופולריים

המוצרים הנמכרים ביותר

סינון מוצרים

סנן לפי מותג
כל המותגים
סנן לפי מותג
משקל האריזה
בחרו...
משקל האריזה
סנן לפי גיל
כל שלבי החיים
סנן לפי גיל
סנן לפי טעם
כל הטעמים
סנן לפי טעם
סנן לפי גודל הגזע
כל הגדלים
סנן לפי גודל הגזע
חיה
בחרו...
חיה
תזונה מיוחדת
בחרו...
תזונה מיוחדת
גודל מיטה / מזרן
בחרו...
גודל מיטה / מזרן
סוג החול
בחרו...
סוג החול
צבע
בחרו...
צבע
נפח
בחרו...
נפח
אבחנה רפואית
בחרו...
אבחנה רפואית
טווח משקל
כל המשקלים
טווח משקל
דילוג לתוכן