האם סוסים תורמים להעברת מחלת הפה והטלפיים?

לטענת משרד החקלאות: חוסר המודעות של בעלי סוסים ליכולת ההעברה של סוסים את המחלה תורמת להתפשטותה. בשטחי ההסגר של המחלה חל איסור לקיים אירועי סוסים המוניים וכן טיולי רכיבה
Facebook
Twitter
WhatsApp
Telegram
Email

מחלת הפה והטלפיים

מדובר במחלה נגיפית בעלת חשיבות למשק החקלאי החי, עם השלכות כלכליות נרחבות המשפיעות על תעשיית החלב והבשר. למחלה כושר הדבקה גבוה בין בעלי חיים. היא פוגעת בעיקר במעלי גרה ומפרסי פרסה. כגון בקר, חזירים, כבשים, עזים, תאו כולל שסועי פרסה חיות הבר. כלבים, חתולים, סוסים ומינים אחרים, שאינם פרסה שסועה – אינם רגישים  למחלה.

המחלה אינה מחלה זואונוטית. משמע, אינה מסכנת בני אדם. המחלה המכונה "מחלת הידיים והרגלים" אשר פוגעת בילדים – נגרמת על ידי נגיף אחר ולא על ידי נגיף הפה והטלפיים בבקר, צאן וחזירים. כמו כן, מכיוון שהמחלה אינה מסוכנת לבני אדם – אין סכנה בצריכת בשר או חלב ומוצריו.

המחלה מועברת בהדבקה ישירה בין בעלי-חיים, באמצעות מגע עם הפרשות בעלי חיים חולים, שימוש בחלב לא מפוסטר ממשק אחד לאחר או בהדבקה עקיפה על ידי בני-אדם ,כלי רכב, ציוד וטרינרי וחקלאי. כמו כן, בני אדם יכולים לשאת את הנגיף על בגדיהם ובמערכת הנשימה להפיצו. ולכן מומלץ להימנע מכניסה לא הכרחית לרפתות ודירים בזמן התפרצות.

השירותים הווטרינרים במשרד החקלאות ופיתוח הכפר מתמודדים בימים אלה עם מחלת הפה והטלפיים, שהגיעה מירדן. המחלה, שאינה מסוכנת לבני אדם, פגעה בעדרי בקר וצאן במספר מקומות בישראל.

מחלת הפה והטלפיים היא מחלה הנגרמת על ידי נגיף והיא פוגעת בעיקר במפריסי פרסה. (בקר, חזירים, צאן, גמלים, צבאים ועוד). המחלה מדבקת ביותר בין בעלי החיים הרגישים והנגיף בעל יכולת התפשטות רחבה ומהירה. הנגיף מועבר על ידי מגע ישיר בין בעלי חיים או על ידי עצמים מזוהמים. כגון: בגדים ורכבים.

אין כל סכנה לבני אדם בשתיית חלב או אכילת בשר של בעל חיים נגוע. כיוון שהנגיף רגיש לחומציות הקיבה ולכן אינו יכול להדביק בני אדם בדרך זו.  

גם סוסים עלולים "לעזור" בהפצת המחלה

בעלי חוות סוסים רבים, הנמצאים באזורי הסגרים של מחלת הפה לא מודעים לעובדה כי סוס שנחשף לנגיף יכול להעביר את המחלה בנקל.

הנגיף יכול לחיות עד 72 שעות במערכת הנשימה העליונה של הסוס. פרוות הסוס, פרסותיו וציוד רכיבה גם הם יכולים להעביר את המחלה. שכן, הנגיף עמיד לאורך זמן בסביבה החיצונית.

רופאת סוסים בשירותים הווטרינריים במשרד החקלאות, ד"ר צביה מילדנברג: "סוסים אמנם אינם נדבקים במחלה, אך הם מעבירים אותה הלאה". בעלי סוסים לא מודעים לנזק אותו הם גורמים רק ברכיבה על סוס בשטח ההסגר. כמובן שגם הובלת סוס בשטחי ההסגר אסורה. המשמעות של הסגר על תנועת בעלי חיים היא שבשטחי הסגר אין סוס יוצא ואין סוס בא. הנושא אקוטי למיגור המחלה, להשתלטות עליה ולחזרה לשגרה".  

הנחיות השירותים הווטרינריים

השירותים הווטרינרים במשרד החקלאות קוראים לכל בעלי הסוסים להישמע להוראות ההסגר על תנועת בקר, צאן וסוסים במוקדי המחלה. בעת התפרצות המחלה במוקד חדש מוטל הסגר על תנועת בעלי חיים במוקד המחלה וברדיוס 10 ק"מ ממנו.

הסרת ההסגר ביישובי הרדיוס מתאפשרת 30 יום לאחר היעלמות הסימנים הקליניים. מוקד המחלה נותר בהסגר במשך 6 חודשים.

המשרד מבקש להבהיר, כי בשטחי ההסגר חל איסור לקיים אירועי סוסים המוניים וכן טיולי רכיבה.

אבחון ומניעה – מדובר במחלה עם סימנים קליניים אופייניים. בכל מקרה של חשד, יש להודיע ללשכה הווטרינרית המחוזית. מניעת המחלה מתבצעת על ידי חיסון מתאים – המדובר בחיסון חובה, הניתן על ידי השירותים הווטרינריים במשרד החקלאות. יעילות החיסון תלויה בהתאמה לזן הנגיף המדבק במקנה.

הנחיות למשקים באזור ההתפרצות ניתנות על ידי הלשכות הווטרינרית המחוזיות. כוללות יישום הוראות בטיחות ביולוגית ומגבלות תנועה. חשוב לצמצם למינימום הכרחי של מבקרים במשק. כמו כן חשוב להקפיד על צמצום הגעת מבקרים ממשקים לא ידועים. (סוחרים, רוכשי עגלים, מטלפים וכו') .    

מוצרים קשורים

נכתב על ידי בן

נכתב על ידי בן

בן הוא כותב ותיק מהעיר חיפה שמתמחה בכתיבה על בעלי חיים. הוא למד ביולוגיה בתיכון ומאז התעניין מאוד בעולם החי. הוא התחיל לכתוב מאמרים על בעלי חיים בבלוג אישי בתחילת שנת 2000 ומאז פרסם מאמרים רבים. חובב גלישה, NBA והבעלים של סאני - גולדן רטריבר חייכני.

קטגוריות מובילות

עוד מאמרים בנושא

מדריך שהכנו במיוחד עבורכם יעזור לכם להבין בדיוק מה מותר ומה אסור בקיץ הלהוט עם חברנו הכלבים
הכול מתחיל שאבן שן נוצרת כאשר מינרלים מרוק גורמים לפלאק על השיניים להתקשות.

מוצרים פופולריים

המוצרים הנמכרים ביותר

סינון מוצרים

סנן לפי מותג
כל המותגים
סנן לפי מותג
משקל האריזה
בחרו...
משקל האריזה
סנן לפי גיל
כל שלבי החיים
סנן לפי גיל
סנן לפי טעם
כל הטעמים
סנן לפי טעם
סנן לפי גודל הגזע
כל הגדלים
סנן לפי גודל הגזע
חיה
בחרו...
חיה
תזונה מיוחדת
בחרו...
תזונה מיוחדת
גודל מיטה / מזרן
בחרו...
גודל מיטה / מזרן
סוג החול
בחרו...
סוג החול
צבע
בחרו...
צבע
נפח
בחרו...
נפח
אבחנה רפואית
בחרו...
אבחנה רפואית
טווח משקל
כל המשקלים
טווח משקל
דילוג לתוכן