מה נשתנה: מה עושים עם התוכי בפסח?

חג הפסח הוא חג מבלבל עבור חיות המחמד מבחינת התפריט היומיומי שלהן. חיות מחמד מסוימות זוכות למזון כשר לפסח , אך התוכים אינם נכללים ביניהן. ענבל סרטר מסבירה מה אפשר לעשות עבור התוכים ומתייחסת גם לצמחונים שבינינו
Facebook
Twitter
WhatsApp
Telegram
Email

יש חגים רבים לעם שלנו ולכל אחד מהם מנהגים אחרים וכמובן מאכלים שונים. אבל, לא כל חג עושה לנו את החיים כל כך קשים ומסובכים כמו פסח. לא רק שצריך להוציא מהבית את כל הפיתות הטעימות ולחפש מתחת לספות פירורים שנשארו עוד מאוזני ההמן של פורים, אנו מחויבים על פי המנהג והמסורת להכניס הביתה רגל עוף וביצה. לצמחונים שבנינו זוהי בעיה חמורה. שכן, יכול להתנגש עם עקרונות הצמחונות ובמיוחד עם המחמירים.

גם לבעלי התוכים יש בעיה קשה בחג זה, הרי רוב האוכל מיוצר בארצות אחרות ללא השגחת רב ורובנו לא יודעים מה הוא מכיל.

מזון לתוכים: רוב האוכל מיוצר בארצות אחרות ללא השגחת רב ורובנו לא יודעים מה הוא מכיל

פסח וצמחונים – איך זה עובד?

מיד נגיע לבעיות הכשרות. אך תחילה, אנו נרצה להגיד כמה מילים לדתיים שבמקרה גם צמחוניים. כדי לקבל תשובה לשאלת רגל התרנגולת והביצה המחויבים בהגדה, אך לא נהוגים בבית צמחוני, יצאתי לטייל ברחבי העיר בחיפושים אחר רב או כל איש אחר שיכולים לענות על השאלה. שאלתי כל אדם עם כיפה או טלית היכן אני יכולה למצוא מומחה שיענה על קושיות כמו אלו.

אחד מהם שאל אותי מה אני רוצה לדעת כשהוא לא מוריד את מבטו מהתוכים שמטיילים איתי על כתפי, הסברתי לו שאני עושה כתבה, וגם שבתור מגדלת תוכים מעניין אותי לדעת.

אז הוא קרא לידידו והם התייעצו ביידיש, ואז הצטרף אליהם אדם שלישי ולא הרבה אחר כך אדם רביעי וכן הלאה. לבסוף תשעה אנשים עמדו ברחוב והתייעצו ביידיש מה כשר ומה לא כשר לפסח. כשהדיון נגמר עלו כמה מסקנות שהתחילו במשפט "תראי, הביצה והרגל נמצאות בצלחת הסדר בתור סמלים מסוימים ולא בתור חלק מחויב בתפריט, לכן זו לא בעיה למצוא פתרון שיניח את הדעת".

את רגל העוף והביצה ניתן לעטוף בניילון. זה יכול להיות שקית או ניילון נצמד, כך או כך הבשר לא ייגע בצלחת. לצמחונים הפחות אדוקים, ניתן להכניס את הדברים הביתה. כמובן שאין חובה לאכול אותם, ולאחר הסדר לתת לנזקקים עם צלחת סדר מלאה או עם ארוחה קטנה. אפשרות נוספת יכולה להיות ביצה או רגל מפלסטיק. מה שכנראה לא יהיה מקובל בקרב שומרי מסורת. אך עבור חילוניים שעומדים על עקרונותיהם הצמחוניים, זה יכול להיות פתרון.

אותם אנשים נחמדים שהועילו לסייע לי בעניין הצמחונות לא ידעו ממש לעזור לי בנושא הכשרות, משום שאינם מגדלים בעצמם בעלי חיים, אך חבריי למקצוע סייעו לי בכמה עצות:

פסח עבור תוכים אוכלי קטניות

לבעלי התוכים ששומרים על כשרות החג ואוכלים קטניות כמעט ואין בעיה. וזאת משום שהתפריט של התוכים לא משתנה כמעט בכלל. עדיין ניתן לתת תערובת השרייה, פירות וירקות כמובן כשרים בכל הדתות וכך גם דוחן. מי שנותן כוסמת , גריסים או חיטה, חייב לדעת שמרכיבים אלו נחשבים לחמץ. ולכן, מומלץ להוציאם מתערובת ההשריה. מרכיבים כמו שעועית, חומוס, שעועית ירוקה, תירס וכו' אינם מהווים בעיה.

ומה באשר למי שאינו אוכל קטניות?

עבור בעלי תוכים שאינם אוכלים קטניות יש מעט יותר בעיות- אם כי ברוב הבתים, פרט אולי לקיצוניים ביותר, מותר להחזיק את הקטניות בבית. כמובן שאסור לאכול מהם, יש לדאוג לשמור אותם בארון מוקצה ולבשל אותם בסיר נפרד שאינו משמש לבישול אוכל שאינו חמץ.

חשוב לזכור כי אם אנחנו שמים חמץ בארון מוקצה, חייבים למכור את החמץ במחיר סמלי וניתן לקנות אותו שוב באותו מחיר לאחר הפסח. החמץ שהשארנו אמור להיות שייך כביכול למישהו אחר שאיננו יהודי, משום שלנו כיהודים לא אמור להיות כלל חמץ לפסח.

כיצד נשמור על התוכים שלנו בפסח?

שינויים תזונתיים יש לעשות בהדרגה. שינויים בתזונה של בעלי החיים אינם עדיפים, אך הם כבר נעשים, יש לעשותם בהדרגה בכדי למנוע שלשולים כתוצאה מהשינוי הפתאומי.

איסור מצה- אין להאכיל את התוכים במצות, זה לא בריא להם ויכול להוביל למוות.

חשבו על התוכים שלכם. שני הדברים הכי חשובים לזכור הם שבעלי החיים אינם צריכים לסבול בגלל שאנחנו שומרים על הדת. תזונתם ובריאותם חשובה מאוד והם תלויים בנו למילוי צרכים אלו. גם אם אנחנו רוצים לשמור על הדת שלנו- זה לא חייב לבוא על חשבונם. מי ששומר באדיקות ולא מצא פתרון ראוי לדו קיום של בעל החיים שלו יחד עם הדת- מומלץ שיפנה לרב השכונתי שלו בבית הכנסת וישאל לעצתו.

מוצרים קשורים

נכתב על ידי בן

נכתב על ידי בן

בן הוא כותב ותיק מהעיר חיפה שמתמחה בכתיבה על בעלי חיים. הוא למד ביולוגיה בתיכון ומאז התעניין מאוד בעולם החי. הוא התחיל לכתוב מאמרים על בעלי חיים בבלוג אישי בתחילת שנת 2000 ומאז פרסם מאמרים רבים. חובב גלישה, NBA והבעלים של סאני - גולדן רטריבר חייכני.

קטגוריות מובילות

עוד מאמרים בנושא

מוצרים פופולריים

המוצרים הנמכרים ביותר

סינון מוצרים

סנן לפי מותג
כל המותגים
סנן לפי מותג
משקל האריזה
בחרו...
משקל האריזה
סנן לפי גיל
כל שלבי החיים
סנן לפי גיל
סנן לפי טעם
כל הטעמים
סנן לפי טעם
סנן לפי גודל הגזע
כל הגדלים
סנן לפי גודל הגזע
חיה
בחרו...
חיה
תזונה מיוחדת
בחרו...
תזונה מיוחדת
גודל מיטה / מזרן
בחרו...
גודל מיטה / מזרן
סוג החול
בחרו...
סוג החול
צבע
בחרו...
צבע
נפח
בחרו...
נפח
אבחנה רפואית
בחרו...
אבחנה רפואית
טווח משקל
כל המשקלים
טווח משקל
דילוג לתוכן