מדריך: כל מה שצריך לדעת על חיסונים לכלבים

האם צריך לחסן את הכלב מדי שנה ולמה חיסון לא מבטיח מניעה מלאה של המחלה? ריכזנו עבורכם את כל המידע שיעזור לכם לשמור על החבר הכי טוב שלכם
Facebook
Twitter
WhatsApp
Telegram
Email

כולנו יודעים שצריך לעשות אותם לטובת שמירה על בריאות הכלב, אולם רובנו לא יודעים כלל מה הם מונעים. משושה או מרובע? אלו לא צורות הנדסיות, אלא שמות של חיסונים. כל מה שצריך לדעת על חיסונים לכלבלבים – המדריך המלא.

קראו עוד: איך מעריכים את גיל הכלב?

מה מכיל חיסון והאם מבטיח מניעה מלאה מהמחלה?

חיסון מורכב מחומר המעודד את הגוף לייצר נוגדנים כנגד מחלות, בכך שהוא מדמה מחלה בגוף. בחיסון מוחדרים לגוף חיידקים ווירוסים מוחלשים או מומתים, שמזוהים על ידי הגוף כפולשים, מה שמאפשר לו לבנות נוגדנים שיעזרו במידת הצורך בעתיד. חשוב לציין כי החיסון אינו מבטיח מניעה מלאה של המחלה, אבל ברוב המקרים הוא אכן מונע אותה על ידי כך שעוזר למערכת החיסון לפתח מענה נוגדני לפתוגן (גורם המחלה). חיסונים רבים עוברים מהאם לגוריה כנוגדנים דרך דם השלייה ובהמשך דרך החלב בהנקה. זאת הסיבה שלחיסון אימהות חשיבות רבה, שכן מקנה עמידות מולדת לגורים עד שיבשילו מבחינת מערכת החיסון. המחשבה שזריקה אחת, במתן תת עורי לא כואב ולא מאוד יקר, יכולה למנוע תחלואה קשה ויקרה בהרבה יותר הופכת את החיסון למתנה.

האם החוק מחייב לחסן את הכלב?

תאמינו או לא, אך על פי חוק, חיסון החובה היחידי בארץ הינו חיסון נגד כלבת. מחויבים בו כלבים בלבד מגיל ארבעה חודשים אחת לשנה, על אף שכל יונק עשוי לחלות בו וישראל הינה מדינה הנגועה בכלבת באופן פעיל, ביחוד באזור הצפון. פרט לכך, שום חיסון למעשה אינו מחויב על פי חוק, אך כמובן שחשיבות החיסונים ברורה וכן השלכותייה על הבריאות השוטפת של הכלב.

החיסון הנפוץ ביותר לכלב הוא חיסון המשושה על שם ששת הפתוגנים המוחלשים המצויים בו – מחלת הפרבו, הפטיטיס, כלבלבת, וירוס פארא-אינפלואנזה, לפטוספירוזיס ומחלת העכברת. פרט לכך מצוי בשוק גם חיסון כנגד שעלת המכלאות וטיפול כנגד תולעת הפארק, שאינו חיסון, אלא טיפול רטרואקטיבי במידה ונעשתה הדבקה.

מתי צריך להתחיל?

אצל כלבים מומלץ להתחיל בחיסונים בעודם גורים: החיסון הראשון צריך להתקיים בגיל שישה שבועות, השני בגיל שמונה שבועות והשלישי בגיל שנים עשר שבועות. החיסון הראשון עשוי לעבור "נטרול" בגופו במידה והגור ינק מאימו וכבר מצויים נוגדנים כנגד גורמי המחלה בדם שלו. עם זאת, אנו בוחרים שלא להסתכן ולחסן בכל מקרה, כך שנכין את מערכת החיסון שלו להתמודדות יעילה. מחלת הפרוו והכלבלבת הן המחלות הנפוצות והמסוכנות בשלב זה. ישנן מרפאות המחסנות בגיל צעיר מאוד רק כנגד שתי מחלות אלו. חשוב לוודא טרם מתן החיסון כי הכלב בריא ושאינו נוטל תרופות (במיוחד אנטיביוטיקה) כשבוע עד עשרה ימים לפני החיסון. תרופות עשויות לפגוע בחיסון עצמו ולנטרל את הפתוגן שבתרכיב החיסוני ובכך לפגוע בתהליך ההתחסנות עצמו.

זריקה אחת, במתן תת עורי לא כואב ולא מאוד יקר, יכולה למנוע תחלואה קשה

האם החיסון מהווה סכנה לכלב?

הסיכון בחיסון הוא מינימלי ועשוי להתבטא בסימנים קליניים מוחלשים של המחלה עצמה שיעברו תוך ימים ספורים לכל המאוחר. אם הכלב חולה (בכל מחלה שהיא), החיסון עשוי לגרום לסימנים קשים מהרגיל או לחלופין לחלוף ללא כל בניה של תגובה חיסונית הולמת, ובכך בעצם לא עשינו דבר.

ישנם כלבים הרגישים יותר לחיסונים, בעיקר לחומר הנושא אותו יותר מאשר לפתוגנים המוחלשים עצמם. אלו עשויים להגיב בשוק אנפליקטי הכולל קריסה וצורך במתן רפואי אינטנסיבי, אך אלו מקרים בודדים. במצב זה חשוב לזהות את סוג החיסון (מבחינת החברה המייצרת) בכדי לא לחזור עליו שוב בצורת התרכיב הבעייתי.

כלבי הטוי עשויים להיות רגישים למתן החיסון ולכן מומלץ לחסן אותם בחצי מנת חיסון, לפחות בפעמים הראשונות.

קראו עוד: איזה מחלות אפשר לקבל מהכלב שלך?

האם צריך לחסן את הכלב מדי שנה?

לכל חיה מערכת החיסון משלה עם זיכרון חיסוני משל עצמה. כלומר, יש כאלו שדי בחיסון אחד כדי שהכיל החיסוני יישאר בעל יכולת תגובה למשך שנים ארוכות, ויש כאלו שיש צורך בזריקה נוספת לשם "חיזוק" ותזכורת, מדי שנה.

באופן אידיאלי צריך היה לקחת דם ולשלוח לבדיקה סרולוגית כדי להעריך את רמת הנוגדנים ולפיכך להחליט. בפועל מדובר בבדיקה יקרה, שעלותה גבוהה מעלות החיסון, ולכן מעדיפים לחסן מדי שנה.

חיסונים נוספים וחשיבותם

טיפולים נוספים המתבצעים במרפאה נקראים חיסון, אך למעשה אינם כאלה – למשל טיפול כנגד תולעת הפארק, שאינו מהווה הכנה של מערכת החיסון להתמודדות כנגד התולעת, אלא הזרקה של חומר רעל כנגד התולעת במידה וכבר הייתה הדבקה. כך גם בטיפול כנגד תולעי מעיים אחרות ובטיפול כנגד פרעושים וקרציות. כיוון שאין חיסונים רבים, על המעט שיש חשוב וכדאי להקפיד.
נכתב על ידי בן

נכתב על ידי בן

בן הוא כותב ותיק מהעיר חיפה שמתמחה בכתיבה על בעלי חיים. הוא למד ביולוגיה בתיכון ומאז התעניין מאוד בעולם החי. הוא התחיל לכתוב מאמרים על בעלי חיים בבלוג אישי בתחילת שנת 2000 ומאז פרסם מאמרים רבים. חובב גלישה, NBA והבעלים של סאני - גולדן רטריבר חייכני.

מוצרים מובילים

עוד מאמרים בנושא

חתולים הם טורפים בעוד ציפורים הם טרף, כך שזה יכול לגרום לבעיות אם שניהם צריכים לחיות יחד

מוצרים פופולריים

המוצרים הנמכרים ביותר

סינון מוצרים

סנן לפי מותג
כל המותגים
סנן לפי מותג
משקל האריזה
בחרו...
משקל האריזה
סנן לפי גיל
כל שלבי החיים
סנן לפי גיל
סנן לפי טעם
כל הטעמים
סנן לפי טעם
סנן לפי גודל הגזע
כל הגדלים
סנן לפי גודל הגזע
חיה
בחרו...
חיה
תזונה מיוחדת
בחרו...
תזונה מיוחדת
גודל מיטה / מזרן
בחרו...
גודל מיטה / מזרן
סוג החול
בחרו...
סוג החול
צבע
בחרו...
צבע
נפח
בחרו...
נפח
אבחנה רפואית
בחרו...
אבחנה רפואית
טווח משקל
כל המשקלים
טווח משקל
דילוג לתוכן