תוכים: מה הם אוכלים? מה מותר ומה אסור?

כולנו אוהבים להתגאות בתוכי שלנו - בעל המקור היפה והצבעים החזקים - אבל איך גורמים לזה?
Facebook
Twitter
WhatsApp
Telegram
Email
תוכי אוכל פרי

האוכל של התוכים מגוון ועשיר. ככל שניתן לתוכי שלנו אוכל איכותי יותר כך הוא יהיה בריא יותר. לתוכים מותר לאכול את כל סוגי הפירות והירקות חוץ מאבוקדו. ישנם סוגים נוספים המסוכנים לתוכים, נרחיב עליהם בהמשך.

מהו מזון לתוכי בריא?

התשובה לנוצות חזקות, מקור חזק ותוכי שמח נעוצה בעיקר בתזונה נכונה ובריאה. ממש כמו בני אדם, גם התוכי זקוק לתזונה נכונה ומאוזנת על מנת לשמור על בריאות טובה, מראה טוב ואריכות ימים. תוכי שתזונתו מאוזנת ובריאה יהיה רגיש פחות למחלות שונות וסביר להניח שיאריך ימים יותר מתוכי שתזונתו לקויה.

תזונה נכונה של תוכי מורכבת ממספר דברים: כופתיות, פירות, ירקות, חלבונים, זרעים וזרעונים, שקדים, בוטנים ואגוזים ותוספות שונות.

כופתיות לתוכים 

זהו אחד המרכיבים החשובים ביותר בתזונת התוכי ומומלץ מאוד להרגיל את התוכי אליהן כבר מגיל צעיר. מאחר שבגיל מאוחר יותר זה כבר עלול להיות קשה מאוד.

הכופתיות הן מזון מאוזן ומלא לתוכים. ממש כמו שיש מזון כלבים או מזון חתולים, גם לתוכים יש כופתיות משלהם וניתן להשיג אותן בכל חנות חיות. חשוב לזכור לבקש במיוחד את הכופתיות ולא "מזון תוכים", כי זה יכול להיות גם תערובת זרעונים. יש להבדיל בין כופתיות של תוכים גדולים ותוכים קטנים מאחר שהרכבם שונה.

הכופתיות אמורות להוות שליש מהתפריט היומי של התוכי והן מכילות ויטמינים ומינרלים בכמות מספקת.

פירות וירקות 

לתוכים מותר את כל סוגי הפירות והירקות חוץ מאבוקדו. מעבר לכך שזה מותר- זה גם מאוד מומלץ עבורם כחלק קבוע בתפריט היומי. פירות וירקות אמורים גם הם להיות שליש מהתפריט היומי של התוכי. רצוי לגוון מיום ליום ואפילו באותו יום לא לתת את כל מנת הפירות והירקות יחד אלא כל כמה זמן חתיכה של משהו אחר – פשוט כדי לשמור על עניין והנאה עבור התוכי.

ניתן להוסיף גם שורשים ועלי תיבול טריים פטרוזיליה טרייה, שמיר טרי, כוסברה, סלרי ופלפל חריף טרי או מיובש.

חלבונים

כדאי ומומלץ לתת תוספת של ביצה קשה למזון, אפשר לערבב אותה עם האוכל או לתת בנפרד. כמה לתת וכמה פעמים בשבוע- זה תלוי בגודל התוכי ובתזונה שלו מסביב לביצה. ניתן גם לתת עצמות של עוף, רצוי עוף ממרק אבל כל עוף יהיה בסדר אם הוא אינו מתובל מידי. אם נשאר קצת בשר מסביב לעצם- התוכי יהנה מאוד לשחק איתו ולבסוף לפצח את העצמות. מי שמעדיף לתת הודו- מעדיף נכון, זאת משום שערכו התזונתי של ההודו גבוה בהרבה מעוף רגיל.

זרעים וזרעונים

ניתן לקנות תערובות זרעונים מוכנות בחנויות, הן בדרך כלל יכילו דוחן, סתריה, לתת ועוד מרכיבים. מומלץ לקנות תמיד את התערובות האיכותיות יותר (במיוחד אם התוכי אינו אוכל כופתיות) בהן יש תוספות ויטמינים, מינרלים וחלבונים, מאשר את התערובות הפשוטות שערכן התזונתי נמוך. משום שלאחר שהתוכי שובע מהן הוא כבר לא אוכל את הכופתיות ושאר המזון המאוזן יותר.

שקדים, אגוזים ובוטנים

תוכים אוהבים אותם מאוד ואין מניעה לתת אותם. מומלץ להגביל בכמות משום שהם מכילים אחוזי שומן גבוהים. אפשר לתת אגוז אחת ליומיים או שלושה, הם בריאים מאוד אך כאמור- משמינים.

תערובת הנבטה

מדובר בתערובת של גרגירים מיובשים שניתן לקנות בחנות חיות או לקנות בתפזורת בסופר ולערבב לבד בבית. התערובת מכילה גרגירי תירס יבשים, עדשים, חיטה, שעועית לבנה ואדומה, חומוס, אפונה ובעצם- כל מה שאפשר להנביט.

את התערובת מרככים במים לילה לפני או שניתן לקצר תהליכים ולהשרות במים רותחים במשך שעה וחצי. כך או כך הגרגירים יתרככו והתוכי יוכל ליהנות מהם. תוספת זו מומלצת ביותר לתזונתו של התוכי- במיוחד אלו שלא אוכלים כופתיות.

חשוב לזכור שאין לשמור את התערובת יותר מיום אחד מאחר שהיא מתחילה לתסוס.

לחם  

עדיף להימנע מלתת לתוכי בצקים אפויים למיניהם, לחם לא אמור להיות חלק מהתפריט היומי הקבוע של תוכי. אם כי אין מניעה לתת חתיכה קטנה מדי פעם אם התוכי ממש אוהב. הלחם אינו מסוכן לתוכי אבל גם לא ממש בריא לו.  הלחם רק משביע אותו ותופס מקום של אוכל בריא יותר ומאוזן.

איזה מזון לא מומלץ לתת לתוכי?

אבוקדו ושוקולד נחשבים שניהם רעילים מאוד לתוכים ויכולים לגרום למוות.
עוד דברים שאינם בריאים הם אוכל מתובל שאנחנו אוכלים, ממתקים, חטיפים משקיות, עוגות ומאפים, אוכל מטוגן, משקאות ממותקים או מוגזים למיניהם ובקיצור- כל מה שאינו מיועד לבעלי חיים.

מה עם גרעינים? 

יש דעה רווחת ומוטעית שתוכים צריכים לאכול גרעינים- זה לא נכון, תוכים מאוד אוהבים גרעינים, אך אין זה אומר שזה בריא להם. מעבר לכך שגרעינים מכילים אחוזי שומן גבוהים מאוד- הם גם מכילים הרבה מאוד זרחן. הזרחן מונע ספיגה של סידן בגוף ולכן אינם בריאים לתוכים. מומלץ מאוד שהגרעינים לא יהיו בכלל חלק מהתזונה הקבועה של התוכי, רצוי להשתמש בהם אך ורק כממתקי אילוף וגם אז בכמות מוגבלת.

האם ישנם תוכים שזקוקים לתזונה מיוחדת?

לורי 

הלורים להבדיל משאר סוגי התוכים ניזונים בטבע בעיקר משרף עצים מתוק וצוף פרחים. גם התזונה שלהם בשבי צריכה להיות דומה- לשם כך ישנן אבקות מיוחדות ללורים אותה ניתן לקנות בכל חנות חיות. כמו אבקה לדייסת תינוקות, רק מוסיפים לה מים והאוכל מוכן.

ג'אקו

הוא תוכי שיש לו נטייה לסבול יותר מבעיות של סידן. מומלץ להתייעץ עם וטרינר של תוכים לגבי תוספת סידן המתאימה לכל ג'אקו. כמובן בהתאם למצבו הבריאותי, תזונתו ומשקלו. בשל בעיות אלה אצל הג'אקו רצוי במיוחד להימנע מגרעיני חמניה שכאמור מונעים ספיגה של סידן בגוף.  גם ממזונות אחרים הידועים שעשירים בזרחן כדאי להימנע. חוץ מזה אין שוני מיוחד בתזונתו של הג'אקו.

לאינדקס וטרינרים לחצו כאן.

תפריט יומי מומלץ 

שליש ראשון מהמנה היומית- כופתיות
שליש שני- פירות וירקות
שליש אחרון- כל שאר התוספות: ביצה קשה, עוף, זרעונים, תערובת הנבטה, אגוזים וכו'

מחפשים את הוטרינר הקרוב ביותר אליכם?

להלן רשימת הוטרינרים המובילים בישראל:

וטרינר בתל אביב

וטרינר בנתני

וטרינר ברמת גן

וטרינר בפתח תקווה

וטרינר בהרצליה

וטרינר בהוד השרון

וטרינר בירושלים

וטרינר באשדוד

וטרינר בחיפה

וטרינר באשקלון

וטרינר בבאר שבע

וטרינר ברחובות

מוצרים קשורים

נכתב על ידי בן

נכתב על ידי בן

בן הוא כותב ותיק מהעיר חיפה שמתמחה בכתיבה על בעלי חיים. הוא למד ביולוגיה בתיכון ומאז התעניין מאוד בעולם החי. הוא התחיל לכתוב מאמרים על בעלי חיים בבלוג אישי בתחילת שנת 2000 ומאז פרסם מאמרים רבים. חובב גלישה, NBA והבעלים של סאני - גולדן רטריבר חייכני.

קטגוריות מובילות

עוד מאמרים בנושא

מוצרים פופולריים

המוצרים הנמכרים ביותר

סינון מוצרים

סנן לפי מותג
כל המותגים
סנן לפי מותג
משקל האריזה
בחרו...
משקל האריזה
סנן לפי גיל
כל שלבי החיים
סנן לפי גיל
סנן לפי טעם
כל הטעמים
סנן לפי טעם
סנן לפי גודל הגזע
כל הגדלים
סנן לפי גודל הגזע
חיה
בחרו...
חיה
תזונה מיוחדת
בחרו...
תזונה מיוחדת
גודל מיטה / מזרן
בחרו...
גודל מיטה / מזרן
סוג החול
בחרו...
סוג החול
צבע
בחרו...
צבע
נפח
בחרו...
נפח
אבחנה רפואית
בחרו...
אבחנה רפואית
טווח משקל
כל המשקלים
טווח משקל
דילוג לתוכן