מצבי חירום בסוסים: המדריך המלא

מהם הסימנים העיקריים של מצבי החירום הנפוצים בסוסים, כיצד להגיש עזרה ראשונה ומתי חייבים למהר ולקרוא לווטרינר?
Facebook
Twitter
WhatsApp
Telegram
Email

קוליק
 

קוליק הוא למעשה כאב המגיע מאזור הבטן. כל אחד מהאברים הפנימיים (כליה, טחול, כבד וכו') עלול להיות הגורם לכאב אבל המעי הוא הגורם הנפוץ ביותר לכאב.

ברוב מקרי הקוליק הגורם אינו ידוע, אבל ישנם מספר גורמים המגדילים את הסיכון של הסוס לפתח קוליק, כגון: סוג ואיכות המזון, שינוי במזון, אכילת יתר של תערובת, נגיעות בתולעים, בעיות שיניים, התייבשות, גיל הסוס ונטייה אישית לפתח קוליק.

 

סימני קוליק 

בין סימני כאב קל ניתן למנות: אדישות, חוסר תאבון, הרמת השפה העליונה ופיהוקים, רביצה והסתכלות לצד הבטן (בין האגו לצלעות או flank).

כאשר הכאב מתגבר הסוס יעבור מרביצה על החזה לרביצה על הצד וחזרה, יתגלגל על האדמה, יבעט בכיוון הבטן ועוד.

מה לעשות?

בשלב ראשון יש להוליך את הסוס כ-15-10 דקות ולקוות שהכאב יחלוף. בין לבין, (תוך שמירה על כל כללי הבטיחות) כדאי לנסות למדוד את חום הגוף (רצוי להתייעץ עם הווטרינר על דרך הביצוע!). חום הגוף הנורמלי נע בין 36ºc בבוקר חורף ועד 39ºc באחר צהרים של קיץ.

ברוב המקרים, קוליק, אינו גורם להעלאת חום אצל הסוס. אך לעתים סוס חולה עם חום יתנהג כסוס עם כאב.

יש לתת לסוס לשתות ולראות אם יש תאבון אך לא לתת לאכול. אם הכאב חולף, מה טוב. אם לא, יש להתקשר לווטרינר ולידע אותו במתרחש.

אם הכאב לא עובר וברשותכם זריקה לשיכוך כאבים, ניתן להזריק אותה לאחר שהתייעצתם עם הווטרינר. בכל מקרה, אין לתת אוכל או לרכב על הסוס כ-6 שעות לאחר מתן הזריקה כיוון שייתכן והסוס אינו בריא והסימנים יחזרו ויופיעו כשהשפעת התרופה תחלוף.
 

פציעות
 

שפשופים וחתכים נפוצים מאוד ומהווים כ-40%-30 ממקרי החירום בסוסים.

בשלב ראשון, יש להרגיע את הסוס (גם את כל השכנים…) ולעצור דימום, אם יש כזה. דימום עורקי המאופיין בשפריצים של דם הוא המסוכן יותר. יש להפעיל לחץ ישיר עם היד או עם תחבושת למשך כ-10 דקות ואז לבדוק. אם הדימום פסק ניתן להרפות ולקרוא לווטרינר.

לאחר שהדימום פסק, ניתן לנקות הפצע עם יוד מדולל (מים בצבע תה דליל): משפריצים כמויות גדולות עם מזרק ישר על הפצע וסביבו. אם הדימום חוזר או הסוס לא רגוע, עדיף להימנע מכל פעולה והמתין לווטרינר.

כדי לשמור על הפצע מזיהומים ולמנוע מזבובים לגעת בו, ניתן לחבוש את הפצע בתחבושת רופפת עם משחה אנטיביוטית או לשים משחה שדוחה זבובים המיועדת לפצעים ( swat ).

היכולת להבדיל בין פציעה שמחייבת תפירה לפציעה לאחרת דורשת מעט ניסיון. כל חתך בו ניתן להבחין במלוא עוביו של העור או שהיה דימום רב מומלץ לראות וטרינר.

מקומות מסוימים בגוף הסוס דורשים תשומת לב וטרינרית מיידית גם אם הפצע נראה שטחי: פציעות באזורי מפרקים, החלק האחורי של ה-pastern, העקבים והעיניים.

במידה והפציעה קלה, אין דימום או צליעה ניתן לטפל לבד ע"י שטיפות יומיומיות ביוד מדולל וחבישות לא הדוקות מדי.

מוצרים קשורים

נכתב על ידי בן

נכתב על ידי בן

בן הוא כותב ותיק מהעיר חיפה שמתמחה בכתיבה על בעלי חיים. הוא למד ביולוגיה בתיכון ומאז התעניין מאוד בעולם החי. הוא התחיל לכתוב מאמרים על בעלי חיים בבלוג אישי בתחילת שנת 2000 ומאז פרסם מאמרים רבים. חובב גלישה, NBA והבעלים של סאני - גולדן רטריבר חייכני.

קטגוריות מובילות

עוד מאמרים בנושא

כשכוש בזנב הוא חלק משפת הכלבים הן לגורים והן לכלבים בוגרים.
38 מינים של כלביים כולם חיים במבנה חברתי/ משפחתי זה או אחר, אך היחיד ביניהם שעבר ביות מלא הוא הכלב
אם החיה אינה יכולה להמשיך ולהנות מאיכות חיים, אם היא סובלת מכאבים או פציעה באופן קשה. קרא על אובדן חיית מחמד >>>>

מוצרים פופולריים

המוצרים הנמכרים ביותר

סינון מוצרים

סנן לפי מותג
כל המותגים
סנן לפי מותג
משקל האריזה
בחרו...
משקל האריזה
סנן לפי גיל
כל שלבי החיים
סנן לפי גיל
סנן לפי טעם
כל הטעמים
סנן לפי טעם
סנן לפי גודל הגזע
כל הגדלים
סנן לפי גודל הגזע
חיה
בחרו...
חיה
תזונה מיוחדת
בחרו...
תזונה מיוחדת
גודל מיטה / מזרן
בחרו...
גודל מיטה / מזרן
סוג החול
בחרו...
סוג החול
צבע
בחרו...
צבע
נפח
בחרו...
נפח
אבחנה רפואית
בחרו...
אבחנה רפואית
טווח משקל
כל המשקלים
טווח משקל
דילוג לתוכן