פרוותית ומתלטפת: כיצד מגדלים צ'ינצ'ילות?

הצ'ינצ'ילות הן חיות מקסימות ושובות לב ומהוות חיית מחמד נוחה ואוהבת. אם תקפידו על כמה כללים חיוניים בגידול בריא שלהן, תזכו בחיה מאושרת שכיף ללטף
Facebook
Twitter
WhatsApp
Telegram
Email

צבען לרוב אפור בגוונים שונים, אוזניהן קרחות ויכולות להיות מנוקדות במה שנראה כמו נמשים כהים, עיניהן גדולות וכהות, זנבן עבה ופרוותן נעימה במיוחד, משום שמכל שורש צומחות בערך 100 שערות, מה שהופך את הפרווה לצפופה מאוד ורכה מאוד.

הצ'ינצ'ילה היא חיה קופצנית ופעילה בעלת אופי נוח לגידול, אך רק אם נוהגים בה נכון. צ'ינצ'ילה שלא הורגלה למגע אדם עלולה להיות נשכנית ותוקפנית ובלתי נעימה לחלוטין, לעומת זאת כאלו שכן הורגלו לחברתנו יכולות לפתח קשר חזק מאוד עם בעליהם ולהעניק חום ואהבה. הן ייהנו מאוד להתלטף ולהתפנק, לקבל ממתקים מבעליהם ולשבת על הכתף בזמן שהבעלים צופה בטלוויזיה או משתמש במחשב.


צ'ינצ'ילה: חיה קופצנית שאוהבת לטפס ולקפוץ לגובה

על מנת להעניק להן איכות חיים יש קודם כל לדאוג למגורים מתאימים, מאחר והצ'ינצ'ילה היא חיה קופצנית שאוהבת לטפס ולקפוץ לגובה, יש לדאוג לכלוב גדול שגובהו לפחות מטר והוא מכיל מדפי עץ או פלסטיק בגבהים שונים, שיאפשרו לה לקפץ מאחד לאחד עד לגבוה שבהם.

כמו כן, מומלץ להוסיף גלגל ריצה לצורך פעילות גופנית שמאוד חשובה עבורן, אם כי אין גלגל מתאים בארץ, לכן רצוי להזמין מאתרי אינטרנט או קרובי משפחה בחו"ל. גלגל מתאים יהיה בקוטר של 30 או 35 סנטימטרים לפחות. אין טעם להתפשר על גלגלי המתכת הנמכרים בארץ כגלגלי ריצה לסנאים, שהקוטר המקסימלי שלהם הוא 22 סנטימטרים והם פשוט בזבוז של כסף ושל נפח בכלוב. במידה ואין לכם אפשרות להשיג גלגל מתאים יש לאפשר מספר שעות של פעילות גופנית מחוץ לכלוב, מה שמומלץ גם אם יש גלגל כזה, אבל ממש הכרחי אם אין אותו.

 

חיית לילה

 

השעות המומלצות הן הערב והלילה  מאחר ואלו שעות הפעילות הטבעיות של הצ'ינצ'ילה. אם תשחררו אותן במהלך היום, בשעות בהן הן מעדיפות לישון, הן פשוט ימצאו מקום שקט ויחזרו לישון, כך שהזמן הזה פשוט יהיה מבוזבז והן לא יקבלו את שעות הפעילות הדרושות להן.

צ'ינצ'ילות עדיף שלא להחזיק לבד אלא בזוגות, בין אם זכר ונקבה, שני זכרים או שתי נקבות. בדידות עלולה להביא לתוצאה הפוכה דווקא-  אומללות ודיכאון.

דבר נוסף שחשוב מאוד בגידול צ'ינצ'ילות הינו שמירה על טמפרטורה מתאימה.  הן אינן מתמודדות יפה עם חום ויש לשמור על סביבה מקוררת תמיד, עד 21 מעלות צלסיוס. יש לשים לב לכך במיוחד בימי הקיץ החמים בארצנו, שאינם מתאימים כלל לבעל חיים זה. יש לזכור כי מאוורר אינו יעיל עבורם מאחר ואין להם בלוטות זיעה ומשב הרוח לבדו אינו מקרר אותם ויש להשתמש במזגן על מנת שיוריד באופן מלאכותי את הטמפרטורה בחדר שבו נמצא הכלוב.

אמבטיות חול הן עוד דבר שייחודי לצ'ינצ'ילות. בכל חנות למוצרי בעלי חיים ניתן לרכוש חול מיוחד עבורן ויש לאפשר להן אמבטיה של חול פעם ביומיים-שלושה, למשך רבע שעה עד 20 דקות בערך. יש לסנן את הגללים החוצה (אם ישנם כאלו), אך אם הצ'ינצ'ילה הטילה שתן על החול, יש לזרוק את החול ולהחליפו.

חשוב מאוד שלא להשתמש בשום סוג של חול שאינו מיוחד לצ'ינצ'ילות  כחול רגיל מהגינה, חול חתולים, חול לציפורים או כל מיני סוגי חול שמוכרים בחנויות לכלי בניין וכלי עבודה. החול היחיד שמתאים הוא זה שנמכר עבורן במיוחד בחנויות לחיות מחמד.

 

צימוק לפינוק

 

מבחינת תזונה יש להקפיד לא להאכיל במזון מכרסמים רגיל, מאחר והוא עלול לגרום לבעיות בכבד ויש לתת להן כופתיות מיוחדות לצ'ינצ'ילות ולהוסיף להן אספסת טרייה כל יום. מבחינת פינוקים ניתן לתת פיסת תפוח, ענב, צימוק או כל פרי, אך יש להקפיד על כמות קטנה במיוחד ולא לתת כל יום. ניתן להאכיל אותן בלקט עלים, שקונים בסופרמרקט כתערובת עלי בייבי לסלט וגם מאלו אין לתת כמות גדולה- בין שלושה לחמישה עלים מדי פעם יספיקו.

בטבע הצ'ינצי'לות מקבלת את מנת הנוזלים שלה מלעיסת קקטוסים או צמחים אחרים עסיסיים אחרים, בשבי יש לספק מים טריים מדי יום.  תוספות שאינן מומלצות עבורם הן גרעינים ופיצוחים למיניהם, פתיתי תירס, בוטנים וכד'.

מומלץ מאוד לספק להן תוספת של אבני מינרלים וויטמינים. מעבר לחשיבות הרבה שלהם לתזונה, אבנים אלו מסייעות בשחיקת השיניים וזהו דבר בעל חשיבות גבוהה. כיום ניתן להשיג כאלו המיועדים במיוחד עבור צ'ינצ'ילות.  לאותה מטרה של שחיקת שיניים ניתן גם להניח בכלוב קוביות עץ המיועדות לכרסום. חשוב שהעץ יהיה נקי, לא מרוסס ולא צבוע כדי למנוע בליעת רעלים.

בשמירה על הוראות טיפול בסיסיות אלו, בתוספת תשומת לב מרובה, ליטופים עדינים, סבלנות, דיבור בקול רך ושמח ובכלל, בהתייחסות עדינה ונעימה לצ'ינצ'ילות שלכם תבטיחו לעצמכם חיית מחמד מדהימה, חברותית, אוהבת, נמרצת, שובבה ובריאה.

מוצרים קשורים

נכתב על ידי בן

נכתב על ידי בן

בן הוא כותב ותיק מהעיר חיפה שמתמחה בכתיבה על בעלי חיים. הוא למד ביולוגיה בתיכון ומאז התעניין מאוד בעולם החי. הוא התחיל לכתוב מאמרים על בעלי חיים בבלוג אישי בתחילת שנת 2000 ומאז פרסם מאמרים רבים. חובב גלישה, NBA והבעלים של סאני - גולדן רטריבר חייכני.

קטגוריות מובילות

עוד מאמרים בנושא

חיסון משושה לכלבים: תרכיב משולב המגן מפני הידבקות ב- 6 מחלות כלבים מדבקות ונפוצות. מאילו מחלות הוא מגן? מתי צריך לחסן את
צפו בתיעוד של יחידת החקירה והאכיפה מחלצים כלבים שהיו בסכנת חיים

מוצרים פופולריים

המוצרים הנמכרים ביותר

סינון מוצרים

סנן לפי מותג
כל המותגים
סנן לפי מותג
משקל האריזה
בחרו...
משקל האריזה
סנן לפי גיל
כל שלבי החיים
סנן לפי גיל
סנן לפי טעם
כל הטעמים
סנן לפי טעם
סנן לפי גודל הגזע
כל הגדלים
סנן לפי גודל הגזע
חיה
בחרו...
חיה
תזונה מיוחדת
בחרו...
תזונה מיוחדת
גודל מיטה / מזרן
בחרו...
גודל מיטה / מזרן
סוג החול
בחרו...
סוג החול
צבע
בחרו...
צבע
נפח
בחרו...
נפח
אבחנה רפואית
בחרו...
אבחנה רפואית
טווח משקל
כל המשקלים
טווח משקל
דילוג לתוכן