תזונה, התנשלות ומחלות: כל מה שצריך לדעת על גידול נחשים

האם נחש אוהב חסה? הנחש לא אכל כבר שלושה ימים – האם הוא חולה? איך לעזור לנחש להשיל את עורו וכיצד לשמור עליו ממחלות? – הכול במדריך שלפניכם
Facebook
Twitter
WhatsApp
Telegram
Email

תזונה – מה הנחש אוכל?
 

כל הנחשים טורפים, ולעולם לא יאכלו גזר חסה לחם עוגיות ודברים דומים. הדיאטה של הנחשים משתנה ממין למין, ומומלץ להיעזר בספרות לצורך התאמה אופטימלית של האוכל לנחש. עם זאת, מרבית הנחשים בשבי הורגלו לאכול בעיקר עכברים וחולדות, וכמובן שיש התחשב בהעדפותיו של כל פרט באופן אישי.

נחשים רבים חסרי העדפה למזון חי או מת, ישנם אף שיסכימו לאכול מזון מומת בלבד. במזון קפוא יש להשתמש לאחר הפשרה יסודית. אם הנחש לא אוכל, ייתכן שקר מידי, או אולי הוא מעדיף לאכול בתוך המחבוא. יתכן שהוא בררן ומעדיף סוג אחר של מזון. ישנם שמעדיפים עופות, אחרים ישמחו לאכול גורי עכברים אך יסרבו לאכול עכברים בוגרים.

במקרים קיצוניים ניתן לנסות לגרות את הנחש ע"י הרחת דם החיה, תוך כדי פציעת החיה המומתת בבטנה או בראשה. האכלת כוח (הלטאה) היא אירוע טראומטי ואינה מומלצת, במידה וזהו המוצא האחרון מומלץ להיעזר במומחה, שאם לא תיתכן פגיעה חמורה לנחש.
 

מתי הנחש אוכל?
 

נחשים בוגרים אוכלים בין פעם לשבוע עד עשרה ימים, צעירים כל 5 ימים. מומלץ לספק לנחש ארוחה בינונית כל שבוע ולא ארוחה גדולה פעם במספר שבועות.

אמנם הנחשים יכולים לצום לאורך שבועות ואף חודשים, אך מומלץ להקפיד על האכלה מסודרת, תוך ניהול רישום ומעקב מסודר על הרגלי האכילה של הנחש. אסור להשאיר עכבר או חולדה מעל לשעה בכלוב הנחש משום שהם יכולים לאכול את הנחש, תופעה לא נדירה בקרב מגדלים מתחילים. כמו כן מומלץ להשאיר בכלוב אוכל למכרסמים כדי לשמור עליהם שבעים.
 

התנשלות

אחת לחודש עד שלושה חודשים משיל הנחש את עורו. במהלך תקופת הנשל מרבית הנחשים מעדיפים שלא לאכול. בהתחלת התהליך, צבע העיניים הופך להיות עכור (מעונן) ולקראת הנשל מתבהר בחזרה. מספר ימים השינוי משיל הנחש את עורו. ההתנשלות עצמה עורכת מספר דקות בלבד. היא מתחילה באזור השפתיים על ידי שפשוף בעצמים.

לעיתים הנשל לא מוסר בשלמותו, תופעה זו באה כתוצאה ממחסור בלחות, לכן מומלץ לשמור על לחות של 40-70 אחוז בכלוב. ריסוס יומיומי של מים על הנחש לאחר שצבע העיניים מתבהר עוזר למנוע את התופעה. יש להסיר שאריות נשל ע"י השריית הנחש באמבטיה מים בטמפרטורה של 22-30 מעלות צלסיוס למשך שעה, כך ששאריות העור יוסרו בקלות.

בעיות בהתנשלות שאינן נובעות ממחסור בלחות מעידות על תזונה לקויה. 
 

טפילים ומחלות 
 

נחשים יכולים לסבול ממחלות רבות: כרדיות וקרציות על העור, תולעים במעיים, בקטריות, וירוסים שתוקפים את הפה, את העור וחלקים פנימיים. אפילו סרטן אובחן בנחשים.

נחש חדש יש להחזיק בבידוד לתקופה של שבועיים ימים לכל הפחות, ולעיתים אף מספר חודשים. כך שיהיה ניתן לבדוק ולאבחן בעיות של טפילים ומחלות, ולמנוע הדבקת האוסף כולו. במידה והמגדל אינו מיומן בזיהוי וטיפול במחלות, מומלץ לקחת את הנחש לווטרינר המנוסה בטיפול בזוחלים.

בטפילים חיצוניים ניתן לטפל באבקות הקיימות בשוק עבור כלבים וחתולים, כמובן שיש להיעזר במומחה על מנת לקבוע את סוג החומר והמינון הדרוש לטיפול. קרציות ניתן לעקור בעדינות בעזרת פינצטה ולחטא באלכוהול. 

מוצרים קשורים

נכתב על ידי בן

נכתב על ידי בן

בן הוא כותב ותיק מהעיר חיפה שמתמחה בכתיבה על בעלי חיים. הוא למד ביולוגיה בתיכון ומאז התעניין מאוד בעולם החי. הוא התחיל לכתוב מאמרים על בעלי חיים בבלוג אישי בתחילת שנת 2000 ומאז פרסם מאמרים רבים. חובב גלישה, NBA והבעלים של סאני - גולדן רטריבר חייכני.

קטגוריות מובילות

עוד מאמרים בנושא

קטנות ועסיסיות, אוכמניות משתלבות בצורה מושלמת בפינוקי הכלבים הקפואים.
יש כל מיני סיבות שיכולות לגרום לירידה פתאומית באכילה או לבררנות וסלקטיביות באכילת המזון. מה הסיבות לכך?

מוצרים פופולריים

המוצרים הנמכרים ביותר

סינון מוצרים

סנן לפי מותג
כל המותגים
סנן לפי מותג
משקל האריזה
בחרו...
משקל האריזה
סנן לפי גיל
כל שלבי החיים
סנן לפי גיל
סנן לפי טעם
כל הטעמים
סנן לפי טעם
סנן לפי גודל הגזע
כל הגדלים
סנן לפי גודל הגזע
חיה
בחרו...
חיה
תזונה מיוחדת
בחרו...
תזונה מיוחדת
גודל מיטה / מזרן
בחרו...
גודל מיטה / מזרן
סוג החול
בחרו...
סוג החול
צבע
בחרו...
צבע
נפח
בחרו...
נפח
אבחנה רפואית
בחרו...
אבחנה רפואית
טווח משקל
כל המשקלים
טווח משקל
דילוג לתוכן